Månedens Interview – Maj Bjerre – Del 2

Hvorfor er jeg stadig så dårlig til at tage imod kritik? Tænk hvis jeg kunne lære ikke altid at tage den så personligt. Når jeg optræder med min musik er jeg god til at bide mærke i kritikken fremfor roserne. Det er den ene negative kommentar jeg hører på repeat når jeg om aftenen ligger i min seng…ikke alle de dejlige rosende ord. Hvorfor er det sådan?

Maj Bjerres nye bog Gaven i Kritik – copyright Maj Bjerre.

Jeg har netop læst Forfatter, Coach og Foredragsholder Maj Bjerres spritnye bog “Gaven i Kritik” i forbindelse med dette interview og den fangede mig fra start til slut. Den handler om netop det emne; at blive bedre til at modtage og give kritik. Bogen er 100 sider, så den er hurtigt læst eller hørt som lydbog. Den er skrevet i et let forståeligt og personligt sprog. Den er inspirerende, aktuel og yderst brugbar.

Man kan godt mærke at Maj har undervist i emnet “gaven i kritik” i 13 år. Den er fuld af gode eksempler og tips til læseren. Jeg har straks taget nogle af teknikkerne til mig og tænker over min egen tilgang til kritik (både at give og modtage den) på en ny måde. Denne her bog er en af de bøger jeg vil tage frem og læse igen.

Del 2 af Månedens Interview med Maj Bjerre om hendes nye bog Gaven i Kritik.

Maj Bjerre – Gæst i næste Måneds Interview. Foto: Stine Christiansen

Efter denne personlige introduktion til Maj Bjerres bog er det en fornøjelse at præsentere dig for Del 2 af Månedens Interview som handler om hendes nye bog Gaven i kritik.

I første del af Månedens Interview tog Maj os med bagom scenen og fortalte om hvem hun er og om hvordan det har været at skrive og udgive bogen “Gaven i kritik”. Du kan læse Del 1 her.

Du kan finde links til Maj Bjerres hjemmeside og sociale medier nederst i dette blogindlæg.

God læselyst.

–0–

Selvom overskriften fortæller en del, kan du så kort sammenfatte hvad Gaven i Kritik handler om?

Alt for ofte bliver kritik og feedback misforstået. Som modtager har vi en tendens til at tage det personligt, selvom det ikke er personlig ment. Det forhindrer os i at lytte og bruge budskabet til læring og udvikling. Bogen ”Gaven i kritik” giver viden og konkrete redskaber til at lære at håndtere kritik og feedback på en sund og lærerig måde.


Hvem er Gaven I Kritik skrevet til? Kan man bruge dine teknikker i forhold til dialog med børn også eller er det mere til os voksne?

Bogen er skrevet til hovedsagligt voksne, men jeg vil mene at mange unge mennesker vil få gavn af at læse bogen også. Den kan bruges både privat og jobmæssigt. Når det gælder børn, så lærer de jo af, hvordan vi voksne gør, så hvis du selv er god til at give anerkendelse og modtage kritik uden at gå i forsvar, så lærer de hurtigt.

Hvad er egentlig forskellen på kritik og feedback?

Hvis man slår ordene op i ordbogen er der næsten ingen forskel, kun at kritik hælder mere til en vurdering hvor feedback hælder mere til en tilbagemelding. I praksis er der måske ikke så meget forskel.

Hvorfor tror du vi er så mange der er dårlige til at modtage kritik?

Fra naturens side er vi mennesker sociale flokdyr og vi er afhængige af andre for vores overlevelse. Vores motivation for mange af de ting vi gør i livet er anerkendelse, accept og kærlighed. Som individ er vi utrolig sensitiv overfor alt, som kan pege på, at vi er på vej ud af flokken og fællesskabet. Når vi modtager kritik, tolker vi det ofte som manglende accept, anerkendelse og kærlighed.

Du siger i din bog, at du er blevet bedre til at modtage anerkendelse efter du er blevet bedre til at give og modtage kritik. Hvordan hænger det sammen?

Jeg tror det hænger sammen med at jeg er blevet bedre til at lytte, både når der kommer anerkendelse og kritik. Og så er jeg nok blevet bedre til at ikke kun at fokusere på det, som er negativt.

Du nævner i bogen at den bedste kritik og feedback gives når begge parter føler de får noget ud af det. Kan du give os et eksempel?

Kritik og feedback handler grundlæggende om at få de bedste resultater. Ofte når vi giver feedback, tager vi udgangspunkt i noget, vi som afsender har brug for at sige, frem for noget modtageren har gavn af at høre. Vi har alle forskellige formål med det vi gør, og det er en god idé at tage hensyn til begge sider af sagen.

Skal man altid lytte til den kritik man får eller er der nogle gange hvor man ikke skal tage den så seriøst og ignorere den?

Jeg synes altid man skal lytte til kritik, blot fordi afsenderen ikke formår at formidle budskabet på en konstruktiv måde, kan de godt have nogle gode pointer og perspektiver. Det betyder ikke at man nødvendigvis skal gøre som de siger og tage den til sig. Der kan selvfølgelig være situationer, hvor kritikken kan være så useriøs, at man bare skal lade den flyve.

Du taler om, at vi skal lytte så vi hører hvad der bliver sagt. Det er ikke altid lige nemt, især ikke hvis man er helt oppe i det røde felt. Tror du i virkeligheden ofte det er fordi vi ikke lytter, at feedback/kritik ender i skænderi og mudderkast?

Der er mange årsager til, at feedback og kritik kan ende i skænderi og mudderkast. En af årsagerne kan være, at når man er bange for kritik, så har man tendens til at gå i forsvar frem for dialog. Dermed får man ikke hørt, hvad der egentlig blev sagt, men det man troede der blev sagt.

Jeg kunne ikke lade være med at grine da jeg læste din kommentar til teknikken om at “pakke lorten ind i guldpapir”. Du taler om det gamle råd hvor man skal pakke kritik ind i ros. Begynd m ros og slut m ros. Du siger det ikke fungerer. Hvorfor?

Jeg siger ikke, at det ikke fungere, men hvis man altid bruger samme formel, så vil den formodentlig ikke fungere efter hensigten. Modtageren vil ikke lytte til rosen, men kun vente på at kritikken. Vi mennesker er ret hurtige til at gennemskue sådan en strategi.

Hvis man gerne vil med til et af dine foredrag om Gaven i Kritik, eller til en snak om bogen, afholder du så snart nogle flere?

Lige nu har jeg flest foredrag ude hos virksomheder til gå-hjem-møder eller workshops, hvor man arbejder med at kickstarte en god feedbackkultur. Men man kan løbende holde øje med majbjerre.dk hvor jeg altid poster, når der er åbne foredrag. Man kan også tilmelde sig mit nyhedsbrev og blive opdateret på nye aktiviteter og modtage inspiration. Hvis man synes det kunne være interessant at få et foredrag med Gaven i kritik, så kan man skrive til mig via hjemmesiden.

I næste uge kommer 3. og sidste del af denne måneds interview og der taler vi om emnet Passion og hvor vigtig den er i forhold til vores job og ja i det hele taget vores evne til at føle inspiration og lykke!

Links til Maj Bjerres hjemmeside og sider på sociale medier:

Tak fordi du læser med!

Smil fra Berlin

Nina

Pssst…. Her kan du læse April Måneds Interview med Ditte Young – Clairvoyant, Coach, Terapeut, Dyrehealer og mor til en søn på 9 år med Autisme.

 

Skriv et svar