Del 4 – Slanke og Sundhedstips m. Kate Hall.

Hvad er Kate Hall’s bedste tip til at holde den slanke linje og hvorfor tror hun, at der er så mange der opgiver slankekure? Hvad med en juicekur, er det mon en god ide? Find også ud af hvad Tysklands mest successfulde slankeprogram omfatter. Denne  4. del af Månedens Interview med Kate Hall (sangerinde, yoga- og fitnessekspert i Tyskland) handler om vores kropslige og mentale sundhed.

Fik du ikke læst del 1, 2 og 3 af interviewet med Kate Hall? Så klik på dem og læs med fra begyndelsen.

Hvordan kan det være du skiftede fokus fra sangen og over på Yoga, Sundhed og ernæring? Har det altid været en passion?

Det var faktisk ikke nogen bevidst beslutning. Sangen var der jo stadig, men min interesse for andre ting voksede også. Jeg begyndte at dyrke sport og specielt yoga interesserede mig, da jeg følte en stor ro efter at have lavet det. Derudover var jeg meget ufleksibel og jeg kunne ikke engang nå ned til mine tæer. Det kan jeg nu.

Kate Hall og hendes mand Detlef Soost

Min mand og jeg begyndte at udvikle programmer sammen i en „body and mind“ retning, hvilket er en kombination af fitness, yoga, pilates, ernæring og meditation.

Det skal lige siges, at min mand tabte ca 30 overflødige kg da vi lærte hinanden at kende. Hele hans liv har han været atletisk. Han blev i Tyskland kendt som danser og choreograf og der manglede ikke motion i hans livstil. Da han fik en personlig træner på, fandt han ud af, at han spiste forkert. Hans træner og jeg lærte ham herefter om ernæring.

Efter at have erfaret på egen krop hvordan han kunne tabe sig 30kg på 10 uger og holde formen og figuren, udviklede han konceptet „10 weeks bodychange“. Det er sidenhen blevet det største „Vægtab koncept“ i Tyskland. Det hele foregår online hvor man får adgang til træningsvideoer og opskrifter.

Min mand lærer folk hvordan de taber sig på en måde der kan tilpasses en travl hverdag. 700.000 mennesker er indtil videre blevet en del slankere med det ene program og det er vi selvfølgelig meget stolte af. Sidenhen har vi sammen udviklet en del andre træningsprogrammer og skrevet bøger i retningen lifestyle & weight loss. (Pt er det hele kun på tysk!)

Nu er vi midt i sommeren og mange er i gang med slankekure og ”stram op” øvelser. Hvad er dit bedste råd hvis man vil tabe sig?

Der er mange veje der fører til Rom, men efter at have arbejdet med rigtig rigtig mange mennesker som ville tabe sig, må jeg sige at funktionel træning er det som fungerer bedst. Det vil sige body, weight og fitness kombineret med en proteinrig kost. Her taler vi om en low carb kost. 6 dage om ugen hedder det en hel masse protein og sunde fedtstoffer. Man skal ikke kun spise æg og kød, men også alle grøntsager, nødder og bælgfrugter. En dag om ugen kan du spise lige det du vil af carbs, fastfood, slik is og kager! Det er endda vigtigt at vi tillader os sådan en „snyde dag“ for her gælder også princippet ”confuse your body” (forklares længere nede). Hvis jeg skal være helt ærlig, når det handler om vægttab er kosten 70 % og sport 30 % !

Hvorfor tror du så mange ”falder i” igen efter at være begyndt på en slankekur?

Jeg tror at grunden er, at det ofte er alt for strengt og uvarieret. Hvem kan holde ud at spise kogt ris med ananas dag ud og dag ind? Ikke ret mange, specielt ikke hvis man har en travl hverdag med job og små børn. Vi skal spise os mætte og ha’ lov til at nyde et glas vin engang imellem, ellers holder vægttabet ikke!

At overspise eller spise for lidt tærer hårdt på organerne og vores hormonproducerende kirtler såsom binyrene efter vi er blevet 36, ja faktisk allerede efter vi er fyldt 18år. Det kan forårsage hormonubalance og øge aldringsprocessen! Det er også en af årsagerne til at jeg er imod længerevarende kure med kun juice. At ”rense” kroppen med en juicekur en dag om måneden er helt fint og kan give maven og nyrerne en velfortjent pause, men at gøre det i flere uger er bestemt ikke altid godt. Hvis man er syg, f.eks. med kræft og ens hormonbalance alligevel er i ubalance pga. behandling, så er det en helt anden snak og her kan juicekure være gode. Så bare fordi nogle siger at ”juice-fasting” i uger er godt for kroppen, så betyder det ikke nødvendigvis, at det er godt for netop dig. Jeg mener den rette ”balance” kodeordet.

Sport er super vigtig for din krops sundhed. Det strammer op, vi har meget mindre smerter når vi dyrker motion og det spiller også en vigtig rolle når det handler om din mentale sundhed. Vi frigører vigtige hormoner når vi træner og de styrker dit sind og også dit immunsystem! Man kan sagtens træne fornuftigt uden at skulle ned i et fitness studiet. I vores program, træner man f.eks. foran computeren 2 gange om ugen af 20min per session. Man får i 10 uger tilsendt forskellige ”body weight fitness” øvelser som altså kun tager 20 min at lave! Min erfaring er også, at når man er utilfreds med sin krop, har man ikke specielt meget lyst til at gå i fitness centret og vise sig. Det er lidt et paradox, men mange føler sig sårbare og nogle skammer sig endda over hvordan de ser ud.

Vores træningsmetode er bygget op omkring metoden ”Confuse your body” (på dansk: forvir din krop). Man skal prøve at undgå at lave de samme øvelser hver gang man træner, for kroppen vender sig lyn hurtigt til dem og det bremser dit vægttab!

Har du en god øvelse til en flad mave?

Kate Hall deler ud af hendes mest effektive slanke mave tip. Klik på billedet for Tabata video.

Sportsvidenskaben har fundet ud af at „tabata“ øvelser er noget af det mest effektive man kan gøre når det handler om cardio fitness (fedtforbränding). Det er elementært når man vil tabe sig/stramme op. Vi skal svede og hjertet skal op og slå lidt hurtigere end det plejer. Tabata træningen er opbygget af intervaller, hvor man yder sit maksimale i 20 sek og så holder 10 sek. pause. Dette gentages 8 gange. Altså tager en tabatatræning kun 4 min!

Den bedste måde at stramme maven op på er igennem en ”plank tabata”. Her har du et link til en ”flad mave tabata træning” fra min instagram profil. Du kan også klikke på billedet ovenover.

Du har fortalt mig at du mener man tager nemmere på når man er stresset. Hvordan det?

I min nyeste bog „Weight loss yoga“ taler jeg om stress i forhold til dit vægttab (Obs – Bogen er på tysk!). Stress og overvægt hænger ofte sammen. Når vi er stressede stiger sulten hos mange. Det er fordi hormonet Kortisol, som er et stress hormon, får vores appetit til at stige. Når vores kotisol niveau permanenet er for højt forbrænder vi langsommere, og vores testosteron produktion, som er super vigtig for vores „muskelopbygning“ reduceres. Når vores muskelmasse er for lav bliver vores stofskifte langsommere, da det er musklerne der forbrænder vores energi.

Hvis vi vil holde den slanke linie og leve et sundt og langt liv er det virkelig vigtigt at vi lærer at håndtere stress. Det kan gøres ved f.eks. man jævnligt (gerne dagligt) praktiserer mindfulness, yoga eller meditation.

Hvad er din favoritopskrift for tiden?

Åhh jeg har mange. Jeg poster jævnligt lækre og nemme opskrifter i form af små videoer på min instagram. Der kan I jo kigge med, også selvom det er på tysk 😉 Man kan jo se hvilke ingredienser jeg kommer i og ca hvor meget. Jeg tror godt man kan lave mange af dem uden at kunne tysk. Herunder kommer lige et par af mine egne favoritter. Klik på billedet for at komme hen til video.

Sunde veganske energikugler – mums!
Himmelsk Vegansk Chokolademusse lavet på bl.a. vand fra kikærter!
Sund Low Carb “pastaret”.
Lækker Grøn Power Smoothie til den perfekte start på dagen.

Slut på 4. Del. Tak til Kate Hall for et fantastisk inspirerende og personligt interview og nogle nemme og smækre opskrifter!

I næste uge kommer Juli Måneds Interview med Boney M sangerinden Marcia Barrett. Det bliver vildt og meget personligt. Glæd dig!

Følg Kate Hall på Instagram

Følg Kate Hall på Facebook

–0–

Herunder kan du finde links til de tidligere Månedens Interview.

Månedens Interview i Maj med Maj Bjerre

Månedens Interview i April med Ditte Young

Skriv et svar